Wednesday, March 2, 2011

Back to winter / Retour à l’hiver


ENGLISH 

After 10 days in Europe, we’re back in Montreal. 

Arriving in Europe for the first time in a year, we briefly glimpsed our homeland through North American eyes. For the first couple of hours, it was a shock to see rain (rather than snow), to hear birds singing (I realize only now that they must all migrate from Montreal in the winter) and to see such dangerously narrow roads! Oh, and why can’t you buy 3 litre bottles of Coke in a British Post Office?

We’d also forgotten that the end of February is not mid-winter in Britain or France. As far north as Leeds, the first flowers were poking through the soil, and gloves were no longer de rigeur. Here in Montreal, we still have at least a couple of months to go before reaching the same balmy temperatures…

In the meantime, the snow continues to fall – and the council continues to clear the white stuff away. We’re now quite used to hearing snow-clearers rolling past our window at all hours of the day and night.

Montreal’s annual budget for snow clearance is $145M, and it’s an impressive operation. During the day, vehicles of all sizes plough snow to the sides of the roads and pavements. It’s at night, though, that the real action kicks in at night. After heavy snowfall (>15cm), temporary ‘no parking’ signs are erected on one side of the street, and snow is scraped, ploughed and piled into a long line in the middle of the road. Soon after, a motorized snow-slurper arrives, sucking up the snow and blowing it into the back of a series of huge trucks. When there’s a lot of snow, the snow slurper fills up an entire truck after barely 20 or 30 metres – which means the whole operation takes a whole lot of trucks! In fact, the council fills an average of 375,000 trucks every winter. These trucks then dump their load in strategically-placed disposal sites around town.

I've edited together a short video (at the bottom of this post) showing the snow-slurper and other vehicles in action!

 FRANCAIS

Après 10 jours en Europe, nous sommes de retour à Montréal.

L’arrivée en Europe pour la première fois en un an nous a permis – brièvement – de voir notre patrie à travers des yeux d’un Québécois. Pendant les premières heures, c’était le choc de voir de la pluie (plutôt que la neige), d’entendre des oiseaux (je me suis rendu compte qu’ils devraient tous s’émigrer de Montréal en hiver !), et de voir des rues si dangereusement étroites ! Et, en plus, comment ça se fait qu’on ne peut pas acheter des bouteilles de Coca de 3 litres à la poste ?!

Nous avions également oublié que l’hiver ne bat plus son plein en fin-février au Royaume-Uni et en France. Même au nord de l’Angleterre, les premières fleurs commençaient à pousser, et les gants n’étaient plus de rigueur pour sortir à l’extérieur.

A Montréal, nous sommes à deux bons mois d’avoir des telles températures…  Entretemps, la neige continue à tomber – et la ville continue à déneiger à temps plein. Nous sommes maintenant habitués à entendre les véhicules de déblaiement passer bruyamment devant nos fenêtres jour et nuit.

Le budget annuel de la ville pour le déneigement est de 145 M$ - et c’est une opération impressionnante. Pendant la journée, les appareils de toutes tailles dégagent la neige des rues et des trottoirs, la mettant sur les côtés. Mais, c’est la nuit que tout commence pour de vrai. Après une bonne tempête (>15cm), des panneaux ‘ne pas stationner’ sont montés d’un côté de la rue, et la neige est chassée, poussée et alignée au centre de la rue. Après arrive un genre de « bouffe-neige », qui aspire la neige et la souffle dans des gros camions.


Quand il est tombé pas mal de neige, le « bouffe-neige » remplit tout un camion après seulement 20 ou 30 mètres – et donc, l’opération nécessite toute une flotte de camions. En moyenne, la ville remplit 375 000 camions tous les hivers ! Après, les camions jettent leur charge dans des sites d’élimination autour de la ville.

Ci-dessous : « bouffe-neige », le film !

4 comments:

  1. Excellent! And so true...
    Le montage vidéo est fait-maison?
    Allez, attendons le printemps, il viendra, peut-être...
    Guy.

    ReplyDelete
  2. Oui, le montage est fait maison. Je pense qu'on a quand même un bon mois d'hiver et puis un mois de 'neige qui fond' avant le printemps!

    ReplyDelete
  3. I'm betting that this song doesn't make it into the top ten Sinatra songs in Montreal. ; j

    Nice new digs by the way!

    ReplyDelete
  4. Let it snow! That would actually have been a better, slower-paced choice of song for the video.

    ReplyDelete